Curs en línia de 20 hores
- Dates: Del 9 de novembre al 9 de desembre 2020
- Lloc: Aula Virtual COBDCV.
Professor: Lluís-Esteve Casellas i Serra
Arxiver, cap de la Secció de Gestió Documental i Arxiu, i Delegat de Protecció de Dades de l’Ajuntament de Girona. Membre del Grup d’Experts en Avaluació del Consell Internacional d’Arxius (ICA-EGA) i del Comité Ad Honorem de RADI (Red de Archivos Diplomáticos Iberoamericanos). Fou vocal de la Comissió Nacional d’Accés i d’Avaluació i Tria Documental de Catalunya (CNAATD), en representació de l’Administració local (2001-2015) i coordinador del Grup de treball sobre documentació municipal, del qual fou membre des de la seua creació el 1994. Hi Ha col·laborat en diversos grups de treball nacionals i internacionals (InterPARES TRUST, InterPARES 3, FIED, MoReq2, Documents Vitals, NODAC, etc.), i ha estat representant de l’AAC al CTN50/SC1 d’AENOR.
Ha participat de manera continuada en formació universitària especialitzada, principalment a la Universidad Internacional de Andalucía i a l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona, així com en nombrosos esdeveniments professionals. Actualment, col·labora en el Postgrau en Administració Electrònica i Govern Obert al Món Local, de la Universitat de Girona. És autor de més d’un centenar articles; els darrers treballs s’han centrat en les dades obertes, l’avaluació, la transparència i la gestió de dades des del punt de vista de la gestió de documents.
Presentació
L’avaluació fins ara s’ha centrat exclusivament en el dilema conservar o eliminar documentació. No obstant això, les noves tendències van més enllà i situen l’anàlisi de les organitzacions al centre de l’avaluació, com per exemple la norma ISOOTR 21946:2018 Information and documentation – Appraisal for managing records.
Ara bé, hem resolt correctament els criteris per establir els períodes de retenció de la documentació? Per què és tan important conéixer i normalitzar aquests criteris?
El curs pretén una aproximació l’avaluació des d’una forma pràctica i orientada a facilitar l’elaboració de taules de disposició de forma àgil, ràpida i sistemàtica.
Objectius
Donar criteris i pautes per a:
- Identificar correctament el valor primari i els seus components
- Calcular fàcilment el període de retenció de la documentació.
- Aplicar valors i terminis de retenció de forma coherent, sistemàtica i àgil.
Metodologia
En línia. Combinació de coneixements teòrics i resolució de casos pràctics en dues sessions, a partir de la documentació lliurada i dels problemes i casuística aportats per les persones participants.
Les sessions en directe en Zoom seran:
- 11 de novembre. De 16 a 17 hores. Introducció.
- 18 de novembre De 16 a 19 hores. Sessió 1.
- 25 de novembre De 16 a 19 hores. Sessió 2.
Es podrà realitzar una altra sessió al desembre.
Treball individual i en grup.
Docència en castellà.
Programa
Introducció:
- 1. Avaluar… encara?
-
- Què entenem per avaluació?
- 2. Valor primari vs. Valor secundari: una crisi de valors3.
- 3. Determinar períodes de retenció:
- Criteris VARCa i càlcul de terminis.
- Punt crític: el tancament dels expedients.
- 4. Podem establir un patró per avaluar?
- Formes documentals.
- Funcions transversals.
- Àmbits de competència.
- Eliminar vs. Conservar.
Mostreig?
- Eliminar vs. Conservar.
- 5. Anàlisi funcional, granularitat i polítiques cooperatives
- Tipus de documents i funcionalitat informativa.
- Dades, registres i documents recapitulatius.
- Avaluar més enllà d’eliminar o conservar.
- 6. Anàlisi i resolució de casos pràctics.
FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
No realices el pago, ni envíes justificantes, hasta que el Col·legi te confirme que quedan plazas libres.
Formas de pago
Realizar un ingreso a la cuenta:
ES14 3159 0032 9522 0380 0228
Titular: Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV)
BIC: BCOEESMM159 (Pagos desde fuera de España)
o hacer un ingreso utilizando
Para cualquier duda telefonear al 620707369 o contactar con administracio@cobdcv.es