Amparo Pons: “El COBDCV es consolida amb treball, reivindicació i decisions valentes”

(2022/01) Símile núm. 51, Símile 2ª època

Descarrega l’article en versió PDF

 

El passat 15 de gener de 2022 es va celebrar l’Assemblea General Extraordinària i es va fer la proclamació oficial dels membres de la nova Junta de Govern del COBDCV. Després de tres anys al capdavant del COBDCV com a presidenta, és el moment de fer un repàs amb Amparo Pons d’aquest temps en el qual ha liderat el projecte del Col·legi.

Pregunta: Al correu que vas enviar com a acomiadament vas dir que com les cireres en els contes cada membre de la junta acomplia el seu paper. Però qui va plantar el cirerer? Com va ser la decisió de liderar la junta de govern?

Resposta: A Joan ratot, una de les meues rondalles preferides de les quals va arreplegar Enric Valor, les desgràcies van enganxant-se com les cireres i a mi les cireres m’encisen i com pots imaginar les desgràcies no gens. Utilitzar les cireres com a símil de repetició, d’unió involuntària de coses i accions, em va vindre al cap de seguida en pensar en els companys i companyes de la Junta 2019-2021. Crec que de manera involuntària, per dinàmiques diverses, perquè uns ja hi eren i perquè uns altres arribàvem tots anàrem enganxant-nos com les cireres per fer equip. Respecte a qui va plantar el cirerer, en eixe aspecte cada presidenta predecessora té molt de llauradora i deixa el conreu preparat i la decisió final de liderar la junta de govern sé perfectament qui va ser la persona culpable: Borja Fuster. En una reunió decisiva es va alçar, perquè se n’havia d’anar a casa, no per altra cosa, i va dir: si Amparo és la presidenta jo entre a la Junta. Quan vaig escoltar eixa frase tan contundent d’un professional que no coneixia aleshores més que de referències em vaig sentir capaç de tot i plena de confiança.

P: Quin balanç fas del teu pas per la presidència del COBDCV?

R: En primer lloc, treball, treball i més treball de tot l’equip que ens ha permès preparar-nos perfectament per superar tots els entrebancs de la pandèmia; en segon lloc, hem estat forts i ferms davant decisions importants com el canvi de l’assessoria jurídica i, en tercer lloc, no m’equivoque si dic que hem consolidat el posicionament del COBDCV tant dins com fora del nostre territori.

P: L’acte més multitudinari d’aquests tres anys, just abans del confinament, va ser la V Jornada Valenciana de Documentació. Com vas viure aquest esdeveniment?

R: Teníem un repte eixe dia, obrir el COBDCV als professionals i obrir-lo al debat, a la reflexió, a l’intercanvi i tot mentre apreníem. Creàrem, gràcies als manifassers membres del comitè científic com Joan Carles Faus o Alicia Sellés un programa innovador, engrescador i dinàmic. Aquell dia exergia de presidenta del COBDCV, però a la vegada era l’amfitriona que obria les portes de L’ETNO i de tot el Centre Museístic de la Beneficència a ponències, tallers paral·lels i a més 150 persones que anaven amunt i avall per aprofitar el dia al màxim. Eixe dia va ser esgotador i crec que va ser un encert, promogut per Fran Ricau, que la jornada durara només un dia perquè ens va permetre mantenir la intensitat i la qualitat molt ben equilibrades. Sempre cal buscar la qualitat, ha de ser el nostre objectiu. Vam gaudir també del dia d’abans amb la trobada als peus del Micalet per pujar al campanar, visitar l’Arxiu de la catedral i en definitiva obrir el cor de la ciutat a totes aquelles persones que ens acompanyaren des de molts racons d’Espanya. La projecció que va tindre el COBDCV amb la V Jornada va ser una fita que marcarà un abans i un després en Jornada Valenciana de Documentació i per això estic convençuda que en 2023 cap membre del COBDCV hauria de perdre’s l’experiència i ajudaré a la nova Junta en tot el que estiga en la meua mà perquè així siga.

P: I arriba el confinament i la pandèmia. Quins canvis va efectuar el COBDCV per a adaptar-se a aquesta situació?

R: Sí, encara no puc creure’m que només un mes després de la Jornada arribara la COVID 19, el confinament i totes eixes paraules que hem afegit al nostre vocabulari. L’adaptació del COBDCV va ser rapidíssima perquè la Junta en bloc va treballar de valent perquè així fora des del primer moment.

Les decisions van ser àgils i vam tindre la capacitat d’adaptar els nostres serveis en un no res al món digital perquè ja disposàvem de les ferramentes per fer-ho. En primer lloc, la formació va passar a ser exclusivament en línia i es van crear les Píndoles formatives. La COVID 19 ens ha ensenyat que la formació en línia és la millor opció per poder tindre tots i totes les mateixes possibilitats de formació i no ho dic jo sinó el resultat de les avaluacions. En segon lloc, la gestió de la borsa de treball a través de l’aplicació en línia es va accelerar per poder donar el servei amb més agilitat i transparència i per descomptat per evitar desplaçaments. En tercer lloc, amb el personal del COBDCV vam implantar el teletreball i les reunions de juntes es van fer totes a través d’una pantalla. Les distàncies es van reduir, tots ho hem aprés amb la pandèmia, però alhora hem trobat a faltar poder estar junts de veres.

P: Precisament, per la pandèmia, l’Any de Carmelina Sánchez-Cutillas s’ha allargat també durant l’any 2021. Què ha significat aquesta col·laboració per al COBDCV?

R: Ha significat presència pública i visibilitat, però sobretot la gran satisfacció que una entitat tan important per a la cultura valenciana com és l’AVL confie en els professionals de biblioteques per col·laborar amb ella activament en la reivindicació de l’Any Carmelina Sánchez-Cutillas. Els resultats que s’han obtingut, la visibilitat de l’autora arreu del territori i la implicació dels professionals parla molt bé del nostre sector a molts d’altres que mai haurien pensat la capacitat de mobilització i d’implicació que podem arribar a tindre.

P: El COBDCV va signar convenis amb Amical Wikimedia i amb Wikimedia España amb l’objectiu de proporcionar ferramentes i coneixements als professionals valencians per a treballar amb l’enciclopèdia més consultada del món. Per què és important la participació dels bibliotecaris i bibliotecàries a la Viquipèdia? Quines altres col·laboracions s’han fet amb altres associacions?

R: L’estiu del 2019 signàrem dos convenis marc el mateix dia amb Amical Wikimedia i Wikimedia España perquè els professionals de la informació tenim moltíssim que aportar al coneixement lliure. Els nostres centres estan plens d’informació fiable i nosaltres sabem localitzar-la, gestionar-la i reutilitzar-la. Hem de conèixer l’enciclopèdia en línia més consultada del món per poder ajudar a millorar-la i ella i els seus projectes germans ens poden ajudar a difondre la col·lecció local. L’aliança dels professionals bibliotecaris i la Viquipèdia ha de continuar avançant.

P: Les Píndoles Formatives del COBDCV van ser un punt d’inflexió per a la formació al COBDCV per l’opció de fer les formacions a través de videoconferències. Com veus el present i el futur de la formació amb el COBDCV?

R: Com una fona, així de clar, veig que el COBDCV té un fort bagatge en formació que en el darrer període s’ha consolidat. Només cal seguir els resultats d’hores i d’alumnat per saber el creixement quantitatiu, alhora que cal conèixer l’opinió dels participants per tindre consciència de la seua qualitat. El treball que ha fet Borja Fuster al capdavant de la vocalia ha estat impecable i sistemàtic treballant braç a braç amb Mar i Guille. També hem de parlar de la bona demanda de “cursos a mida” que suposen ingressos extra per al COBDCV, de l’augment de col·legiats i col·legiades que són formadors, però el que cal destacar de totes totes és haver aconseguit un gran objectiu: la certificació de l’IVAP dels cursos. És una aposta segura que Borja continue al capdavant de la vocalia de formació.

P: Durant aquests anys s’ha fet un esforç per a promocionar la col·legiació. S’ha creat una pàgina de col·legiació i ara es poden enviar tots els documents de manera telemàtica. Per què és important formar part d’un col·lectiu i col·legiar-se al COBDCV?

R: Per què? Doncs crec que en la magnífica campanya que va dissenyar la nostra vicepresidenta, Paula Tràver, hi ha un testimoni que ho pot dir més alt però no més clar: Josep Daràs.

El nostre company, bibliotecari d’Onda, va dir el següent: “Col·legiar-se ha sigut la millor decisió professional que he pres. Ho vaig veure com un pas molt coherent, si soc bibliotecari he de pertànyer al Col·legi professional que em representa. Estar en el COBDCV és una excel·lent oportunitat per a formar-se i conèixer altres companys amb qui compartir penes i alegries. Des que entres a formar part del Col·legi pots tindre clar que (i el perceps de seguida), mai caminaràs soles (com diu l’himne del Liverpool)”. Els testimonis i el boca-orella són la millor campanya de col·legiació que existeix i moltes companyes i companys encara no són conscients de la sort que tenim a la Comunitat Valenciana de comptar amb un col·legi professional.

P: També és important tindre membres institucionals? L’Arxiu del regne de València, l’Arxiu Municipal Administratiu de Gandia, l’Arxiu Intermedi de la Generalitat Valenciana, la Biblioteca de la Universitat Miguel Hernández d’Elx i Baratz han fet un pas endavant per a ser membres institucionals del COBDCV durant els últims tres anys…

R: És imprescindible tindre suport institucional i que siguen suports consolidats que vagen més enllà de la col·laboració puntual a les Jornades Valencianes de Documentació o amb alguna altra formació. Els membres institucionals amb aquesta adhesió tenen veu en la vida del COBDCV i poden participar activament en els grups de treball. Aquest pas el donen perquè són institucions compromeses amb els seus professionals.

En els darrers anys han fet el pas institucions públiques valencianes molt importants i fins i tot hem tancat aquest període amb el sí d’una empresa tan potent com Baratz, alguna cosa estarà fent bé al COBDCV si tenim el suport de tots aquests membres de renom, no hi penseu?

P: S’ha millorat la borsa de treball, creant una plataforma per a la seua gestió i ara està oberta durant tot l’any. Com valores aquesta eina i el seu funcionament?

R: Quan arribarem en 2019 aquesta plataforma ja estava en projecte, Fran Ricau com a vocal de laboral tenia el projecte en marxa, quedava perfilar-lo i tancar-lo, i com ja hem vist, la pandèmia va accelerar el procés definitiu. Aquesta nova ferramenta no només ha facilitat i agilitzat el procés d’alta i la recerca de candidatures davant demandes d’empreses. Cada vegada es reben més ofertes laborals perquè la borsa es va coneixen alhora que els professionals contractats fan un bon treball.

La borsa de treball és una de les raons per les quals els titulats haurien de col·legiar-se en eixir del grau, és una oportunitat magnífica per tindre opcions en el mercat laboral a curt termini.

P: No han sigut anys senzills per a fer activitats per tot el territori valencià. Encara així hem visitat Bocairent, l’Alcora i durant els últims mesos, Dènia i Elx. Per què és important fer territori? Què ha sigut per a tu participar en el Punt de Trobada i en el Col·legi en Ruta?

R: Hem tingut els pitjors anys possibles per xafar territori, la qual cosa lamente moltíssim sobretot perquè la meua estimada Bàrbara Gascó, vocal de territori 2019-2021, tenia moltes ganes de fer-ho. No xafar territori físicament no significa no haver estat present en tot el territori. Una de les línies de treball d’aquesta Junta era la descentralització, calia consolidar el que s’havia aconseguit en juntes anteriors: descentralitzar activitats fora de la ciutat de València.

A conseqüència de la COVID i l’obligatòria connexió en línia hem estat presents en cadascun dels pobles i ciutats valencianes on estaven els nostres col·legiats i col·legiades amb la formació, incloses les píndoles, per altra banda, amb la participació en la celebració de l’Escriptora de l’Any amb l’AVL hem aconseguit estar presents a 20 municipis capçalera dels clubs de lectura de Matèria de Bretanya i, per tant, a les seues comarques, però sí que és cert, haguérem de cancel·lar les accions al territori de 2020 i el punt de trobada de Requena que s’anava a celebrar en 2021.

La celebració del Punt de Trobada a Dènia i el Col·legi en ruta a Elx en 2021 va ser una recompensa per la llarga espera, poder trobar-nos, poder connectar-nos i viatjar fora del nostre espai habitual és essencial i totes les persones participants gaudiren de les activitats perquè ambdues van ser fantàstiques, nosaltres a més respiràrem en comprovar els deu dies que a més havien sigut activitats segures.

Al Punt de Trobada de Requena el 26 de febrer no pense faltar, serà el primer que presidirà Yolanda i allí estaré com un clau, bé, això espere perquè hui en dia no pots donar res per fet.

P: No tots els projectes del COBDCV estan encapçalats per la Junta de Govern. Els grups de treball i les comissions tècniques són exemples del compromís de moltes col·legiades i col·legiats. Què destacaries d’aquests tres anys?

R: L’acció dels grups de treball són essencials i han de ser la maquinària d’engranatge del COBDCV.

En aquests tres anys hem tingut accions molt potents com la campanya Biblioteques Inquietes de la Comissió Tècnica de Biblioteca Social i s’ha consolidat grups amb línies de treball estables i estratègiques com és el cas del Grup de Treball de Biblioteques Escolars que coordina Amparo Costa Celda, el qual té un llarg recorregut per davant, o també la Comissió Tècnica de Selecció oferint recursos de qualitat als professionals de biblioteques públiques.

A més, en aquest període han nascut d’altres de la inquietud dels professionals com és el cas d’ADEAR (Avaluació, documents essencials i anàlisi de riscos).

La Junta de Govern ha d’incentivar la formació de grups, deixar-los caminar, confiar i motivar-los per tirar endavant. Una cosa sí que tinc clara: la clau de la seua estabilitat i funcionament a llarg termini està en la coordinació que és essencial perquè el grup estiga viu i actiu.

P: L’any 2021 va fer quinze anys des que les Corts Valencianes aproven la Llei de Creació del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana. Com ha evolucionat el COBDCV? Queda una celebració pendent?

R: Pense que cada Junta és un pas endavant o més bé un pis més que construïm entre tots per la qual cosa en eixa única celebració que va ser possible a través d’un vídeo havíem d’estar les persones representants de cada Junta i, per tant, de cada període històric. La celebració real està pendent i la necessitem, no sé si celebrarem l’aniversari 15+1 o 15+2 o no sé, però ens mereixem una celebració d’allò que entre tots i totes estem construint i no parle només de les presidències, o de les Juntes, sinó dels grups de treball, de les institucions membres, dels professionals implicats, de cadascun dels més de 460 que fem el COBDCV.

P: Un dels últims actes com a presidenta va ser arreplegar la menció honorífica al treball dels i de les professionals de les biblioteques valencianes per part de la Generalitat Valenciana durant la celebració del Dia del Llibre Valencià. És el pas previ a la convocatòria d’un premi a la tasca bibliotecària?

R: Això ens han promès i cal estar atents que siga una realitat. És increïble celebrar el Dia del Llibre Valencià i no fer protagonistes els serveis bibliotecaris, hem de reivindicar la tasca de les biblioteques i els seus professionals, el reconeixement és precís. Almenys així ho hem vist des de la Junta i així ho hem demanat en més d’una ocasió per registre d’entrada davant la Direcció General de Cultura i Patrimoni en aquests tres anys. Finalment, Mauro Guillem, abans de deixar la Subdirecció General del Llibre, Arxius i Biblioteques, ho va resoldre i la menció d’enguany només era un reconeixement que recollia el COBDCV, però que era per a tots els professionals bibliotecaris.

P: Per les teues respostes a totes aquestes preguntes, el COBDCV té molta activitat. Com comunica tot el que fa?

R: Gràcies al tàndem Ana Valdés, com a vocal de comunicació, i a Guille, principalment pel que fa a les xarxes socials que trauen fum. S’han creat protocols de comunicació per al COBDCV, s’han obert línies noves de comunicació com les llistes de distribució per whatsapp o Telegram des de les quals podem estar informats de tot fil per randa.

A més, cada dijous ens arriba al correu el News, el nostre butlletí que no ha fallat cap setmana. Cap membre pot dir que no té opcions per estar ben informat. Des de la vocalia de comunicació també es coordina la revista Símile que no ha fallat tampoc en cap número, ací fent tàndem amb Mar i la resta de col·laboradors. M’agradaria aprofitar per a recordar a tots els membres del COBDCV que participen, que tots i totes tenim coses a comunicar i explicar a la resta de companys companyes i que la revista Símile és el nostres altaveu.

P: Durant aquests anys segur que tens anècdotes curioses i divertides per a contar-nos…

R: Doncs què et sembla el dia que l’empresa de transports va perdre una màscara de la campanya Biblioteques Inquietes?

De vegades pense que algú l’ha de tindre a sa casa de decoració. Quan ho anunciàrem la gent es pensava que es tractava de part de la campanya publicitària.

P: Anem acabant… Algun consell per a la nova junta de govern?

R: Que siguen equip i que tinguen tranquil·litat, que darrere de l’1 ve el 2, que les metes només s’aconsegueixen consolidant objectius i aquests són necessaris per a poder tindre futurs estratègics.

P: Quin seria el titular del treball fet per la Junta de Govern del COBDCV 2019-2021?

R: El COBDCV es consolida amb treball, reivindicació i decisions valentes.

 

 

És diplomada en Biblioteconomia i Documentació, i llicenciada en Història. És la responsable de la Biblioteca de L’ETNO, Museu Valencià d’Etnologia, de la Diputació de València. Va ser la presidenta del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV) des de 2019 fins a gener de 2022.

 

 

 

Autor: Guillermo Ortiz Cuñat

És diplomat en Biblioteconomia i Documentació i Llicenciat en Documentació. Ha treballat en arxius, biblioteques i centres de documentació. També com a community manager. Des de 2018 treballa al COBDCV.

Share Button

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.
You need to agree with the terms to proceed

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Números anteriors

Menú