XIII Punt de Trobada a Oliva: un espai de reconeixement i intercanvi professional

20250510_PuntTrobadaOliva
  • El dissabte 10 de maig, la Biblioteca Pública Municipal Tamarit d’Oliva va acollir la XIII edició del Punt de Trobada del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV), una cita molt esperada pel col·lectiu professional com a espai de trobada, reconeixement i aprenentatge compartit.
  • Amb la presència del director general de Cultura, Miquel Nadal, i l’alcaldessa d’Oliva, Yolanda Pastor.

 

La jornada va començar amb l’acte inaugural, que va comptar amb la participació institucional del director general de Cultura de la Generalitat Valenciana, Miquel Nadal; l’alcaldessa d’Oliva, Yolanda Pastor; i la presidenta del COBDCV, Teresa Gomis. Les tres intervencions van posar en valor el paper de les biblioteques com a eixos vertebradors de cultura i cohesió social, així com la tasca constant de les professionals de la informació al nostre territori.

Després d’una pausa-café cortesia de l’Ajuntament d’Oliva, es va donar pas a la sessió central del programa, centrada en la presentació d’experiències i bones pràctiques. Aquesta part va estar conduïda per Úrsula Ferrando, vocal de territori del COBDCV, que va donar pas a diferents intervencions representatives de la diversitat de projectes que s’estan duent a terme arreu de la comarca de la Safor.

Maria José Canet, cap del Servei d’Arxiu i Biblioteques d’Oliva, va obrir el bloc amb el projecte Repte lector de l’estiu, una proposta per fomentar la lectura. A continuació, Irene Verdú, animadora sociocultural del mateix municipi, va presentar una experiència de formació d’usuaris per a centres escolars amb un enfocament creatiu i inclusiu. Tot seguit, un equip de professionals de Gandia –Elia Faus, Anna Enguix, Natacha Granero i Vanessa Armengol– va compartir el projecte La biblioteca a porta tancada, posant en relleu la capacitat d’adaptació i el compromís del personal bibliotecari.

La trajectòria de disset anys de la mostra CONTAesCOLTES va ser relatada per Lluïsa Palomares, bibliotecària de Simat de la Valldigna, i Nacho Latorre, arxiver-bibliotecari de Requena, que van transmetre la passió i la constància darrere d’un projecte consolidat i molt arrelat al territori. A continuació, Gloria Vallet i Isabel Calonge van exposar el procés de catalogació de la Biblioteca Brines, un fons patrimonial únic que enriqueix el panorama bibliotecari valencià.

La sessió va continuar amb la presentació del projecte per a clubs de lectura Llegim amb el Magnànim, a càrrec de Neus Garcia, editora i gestora cultural, i Carme Navarro, mediadora en lectura. Aquest programa connecta l’edició pública amb la dinamització lectora i ofereix nous recursos als mediadors culturals del territori.

La censura a les biblioteques: una reflexió col·lectiva necessària

 

Entre les intervencions més destacades de la jornada, cal ressaltar la ponència de Dolors López Asensi, membre de la Comissió Tècnica de la Biblioteca com a Agent Social del COBDCV. Amb el títol “La censura en les biblioteques: on estem i cap a on anem”, la seua exposició va obrir un espai de reflexió crítica sobre una qüestió d’actualitat i gran rellevància per a la professió. El debat posterior, en què van participar activament diverses persones assistents, va posar de manifest la necessitat d’analitzar, compartir i establir criteris comuns davant situacions que poden posar en risc la llibertat d’accés a la informació i la funció social de les biblioteques.

Amb aquesta intervenció, el COBDCV vol posar en valor el paper actiu de les comissions tècniques i grups de treball, formats per col·legiades i col·legiats amb interessos i experiència compartida, que impulsen accions, estudis i posicionaments clau per a l’avenç i la defensa de la professió. Aquestes estructures internes són una peça fonamental en el desenvolupament del nostre col·lectiu i contribueixen a generar coneixement, incidència i comunitat professional.

La jornada es va tancar amb un dinar de germanor on el clima de confiança i intercanvi es va mantenir en un ambient distés i proper.

Des del COBDCV volem expressar el nostre agraïment a totes les persones participants per la seua implicació i interés, així com al consistori d’Oliva per la seua col·laboració i acollida. El Punt de Trobada és molt més que una jornada professional: és un espai per reforçar vincles, reconéixer la diversitat de pràctiques i projectes, i continuar construint una comunitat bibliotecària cohesionada i amb visió de futur.

 

Pots veure totes les fotografies de la Jornada ací:

XIII Punt de Trobada Bibliotecària 2025 Oliva

Scroll to Top
Obrir xat
1
Tens algun dubte?
Hola, en què podem ajudar-te?