El COBDCV desitja potenciar l’aplicació de la Llei Orgànica 2/2006, que en el seu article 113.1 estableix clarament que “els centres d’ensenyament disposaran d’una biblioteca escolar”. Per açò, el GTBE va elaborar al maig de 2012 un document per a delimitar les característiques que han de reunir les biblioteques escolars. L’objectiu ha sigut disposar d’elements contrastables per a valorar si es pot parlar en cada cas d’una biblioteca escolar, ja que algunes vegades es poden etiquetar com a tals a vertaders dipòsits de llibres, sense cap tipus de servei o personal. A continuació s’exposen els principis i requisits d’aquest document.
Principis
- La Biblioteca Escolar proporciona informació i idees que són fonamentals per a moure’s amb èxit en la nostra societat contemporània, basada en la informació i en el coneixement.
- La Biblioteca Escolar proporciona competències als alumnes sobre:
- Cercar informació
- Seleccionar la informació
- Generar coneixements
- Desenvolupar el treball col•laboratiu
- La Biblioteca Escolar és un espai educatiu: és un centre de recursos documentals, de comunicació i d’aprenentatge al servei de tota la comunitat educativa.
- La Biblioteca Escolar ha d’estar integrada en el projecte educatiu i en el projecte curricular dels centres.
- La Biblioteca Escolar ha de fomentar mètodes actius d’ensenyament i l’autonomia de l’alumnat en el procés d’aprenentatge.
- La Biblioteca Escolar és una eina de reforç per a aconseguir l’equilibri en l’aprenentatge dels alumnes.
- La Biblioteca Escolar proporciona actividades de fomento de la lectura y de estímulo al pensamiento imaginativo y creativo como soporte y complemento del aprendizaje.
- La Biblioteca Escolar ha de respondre a les necessitats multiculturals de la societat actual.
- La Biblioteca Escolar crearà xarxes de cooperació amb serveis bibliotecaris.
Requisits
- Ha d’estar integrada en l’organigrama dels centres.
- El bibliotecari ha de formar part del claustre escolar, de tal manera que participe en la política educativa com a suport al disseny en les necessitats curriculars.
- En el centre escolar es crearà una comissió formada pel bibliotecari i l’equip docent per a fer el disseny dels projectes i/o activitats de la biblioteca.
- Disposarà d’un espai físic propi:
- Infantil i Primària, 80 m2..
- Secundària, Batxiller i Cicles Formatius, 120 m2.
- La Biblioteca Escolar estarà gestionada per un bibliotecari amb els coneixements específics en Biblioteconomia.
- El fons constarà:
- En Infantil, Primària i Secundària, de 12 volums per alumne (el 60% dels quals seran de matèries i el 40% d’obres de creació).
- En Batxiller i Cicles Formatius, de 12 volums per alumne (el 80% dels quals seran de matèries i el 20% d’obres de creació).
- La Biblioteca Escolar estarà organitzada segons criteris tècnics i disposarà d’un sistema de gestió documental que permetrà l’accés en línia al catàleg.
- Política anual d’actualització del fons.
- Política anual d’avaluació del fons per a la seua posterior esporga.
- Estarà dotada almenys amb dos ordinadors i tres terminals per cada 250 alumnes.
- La Biblioteca Escolar disposarà d’un finançament suficient i regular destinat al personal, als materials, a les tecnologies i als equipaments.
- Tindrà equipament multimèdia.
- Disposarà de mobiliari específic auxiliar.
- La Biblioteca Escolar tindrà connexió a Internet per a oferir continguts educatius disponibles en xarxa.
- 15. L’horari d’obertura de la Biblioteca Escolar serà igual o superior a la jornada lectiva de l’alumnat.
- L’accés i la utilització de la Biblioteca Escolar seran gratuïts.