Curs “Biblioteques Infantils”

indice

Curs 16 hores presencial, gratuït per a membres COBDCV i membres de la Xarxa Pública de Lectura Valenciana

S’entregarà certificat d’asistència de 20 hores

Part I: El tiovivo els porta: llegir i escriure a la infància

PRESENTACIÓ

Aquest curs té com a objectiu conèixer totes les possibilitats creatives que ofereix la literatura (lectura i escriptura) en la infància. Fent un recorregut per les diferents etapes evolutives re-coneixerem les històries, llibres i materials que ens ajudaran a acompanyar el procés maduratiu del xiquet i afavorir el seu pensament autònom i crític.

Coneixent a fons tant els mecanismes literaris com les necessitats evolutives podrem dissenyar activitats pràctiques entorn de la literatura que ens permeta aconseguir dita objectiva

OBJECTIUS

  • Aportar els recursos necessaris per a acostar els llibres als xiquets.
  • Entendre l’acompanyament literari com un factor clau per al desenvolupament evolutiu, emocional i maduratiu en la infància.
  • Comprendre la importància del mediador com a agent transmissor del literari.
  • Aplicar els principis dels jocs creatius en grups de xiquets.
  • Analitzar críticament un llibre infantil.
  • Aprendre a seleccionar llibres per a les biblioteques infantils (escola, casa, biblioteques públiques) així com fomentar l’ús i la dinamització de l’espai de biblioteca.
  • Preparar una activitat creativa entorn de la lectura i a l’escriptura.

METODOLOGIA

El taller combinarà una base teòrica amb propostes pràctiques que després podem realitzar amb els xiquets (creatives, manuals i de lectura i interpretació de llibres).
En totes les sessions comptarem amb material teòric (diapositives), els llibres físics amb els quals anem a treballar, i material manual per a la part pràctica.

PROGRAMA

POESIA:

  • Un acostament a la poesia infantil. Infància i poesia.
  • Cadascú que atenga el seu joc I (poesia i edats): contes en vers, poemes per als més xicotets, poesia de tradició oral.
  • Animar a llegir i a crear poesia: recursos, TIC i el joc poètic.
  • Bibliografia i exercicis pràctics.

NARRATIVA:

  • La primera literatura no escrita: tradició oral. Poemes, nanas i jocs: un regal per al bebè. El ritme i la música: la memòria poètica. El vincle emocional: la veu i el bebè. Explicar el món: ulls, cos i veu.
  • El “abans del llibre”: inventar, crear, explicar i cantar l’objecte lliure.
  • Quin conte? Els primers llibres: Prelibri de Bruno Munari, llibres de tela, llibres “casolans”, Pop-ups, etc.
  • El pensament màgic/simbòlic i l’oralitat. La construcció del pensament: la identitat i el llenguatge. El món i el xiquet: el conte com a eina de coneixement.
  • Els llibres com a detonant creatiu.
  • Llibres de cartó, circulars… Educar l’ull.
  • Contes circulars, acumulatius, etc. El llibre i el joc simbòlic. Llibres per a jugar.
  • L’educació artística i literària. Llibres sense paraules. L’àlbum il·lustrat com a xicotet museu portàtil.

Part II: Habitar la bibiblioteca. De l’espai físic a l’espai imaginari

PRESENTACIÓ

Els infants transiten habitualment entre el món real i l’imaginari i els habiten tots dos gairebé en la mateixa proporció. L’espai de la biblioteca pública conté un conjunt de portes, túnels, passadissos, forats negres i llodrigueres que han de permetre als infants anar i venir d’un món a l’altre i construir-se un espai propi, personal, íntim, un espai que no serà ni aquest ni aquell, un espai únic des d’on construir sentit. Us animeu a explorar algunes de les possibilitats?

OBJECTIUS

  • Reflexionar sobre les possibilitats dels espais a l’hora de construir ambients, promoure usos i facilitar experiències concretes.
  • Oferir idees, referents i propostes per a la construcció de l’espai de la pròpia biblioteca.
  • Elaborar propostes de transformació i millora dels espais de cadascuna de les biblioteques inscrites.

PROGRAMA

  • El perquè del títol
  • La naturalesa dels espais
  • El diàleg entre l’espai físic i l’espai imaginari.
  • L’espai que tenim
  • L’espai que ens diuen que hauríem de tenir
  • L’espai que volem: la coherència de l’espai, l’espai i les seves funcions, la bellesa de l’espai,…
  • Per on comencem? Inspiració, observació i anàlisi, ideació i prototipat.

METODOLOGIA

Amb l’objectiu de construir col·lectivament el coneixement, la sessió combinarà les estratègies següents:

  • Conversa.
  • Presentació d’imatges i propostes inspiradores.
  • Dinàmiques de grup.

Part III: Gestió i promoció de biblioteques en la infància

  • L’organització de les biblioteques per a infants: selecció del fons, catalogació i classificació, ordenació de la col·lecció en la sala.
  • La col·lecció en les biblioteques infantils.
  • El foment de la lectura infantil des de les biblioteques.
  • Difusió de les biblioteques per a la infància.
  • L’avaluació de la gestió i dels serveis de les biblioteques infantils.
  • La relació de les biblioteques infantils amb les escoles bressol i els centres d’educació infantil i primària.
  • Llegir amb els infants a la biblioteca: la relació de la biblioteca amb els pares i mares.
  • La biblioteca infantil com a centre d’oci cultural.

Professors

Anna Juan Cantavella

Doctora en Antropologia de l’espai per la Univertat de Barcelona i per l’École Natonale d’Architecture de Grenoble, màster en “Llibres i Literatura Infantil i Juvenil” per la Unversitat Autònoma de Barcelona i postgrau en “Projectes de lectura i Biblioteca escolar” per la Organización de Estados Iberamericanos. Ha treballat com a docent i investigadora en el camp de l’antropologia urbana i de la didàctica de la literatura en diverses universitats europees. És membre del grup de recerca GRETEL. Actualment és responsable de la seu catalana de l’editorial Wonder Ponder, Filosofia visual per a nens (http://www.wonderponderonline.com/inici) i col·labora amb Marta Roig, Lectura, infància i biblioteca (http://www.martaroig.com/), dissenyant i portant a terme cursos i tallers de formació literària per a mediadors, famílies i nens, en diferents contextos. És una de les impulsores del projecte Bibliorevolució de la Fundació Bofill (http://educaciodema.cat/crides/bibliorevolucio/bibliorevolucio). És la responsable del bloc especialitzat en llibre-àlbum http://lacoleccionista-libroalbum.blogspot.com.es/

Jesús Ge

Mestre d’escola i poeta. S’acosta a la literatura des del món de l’escola, amb la intenció d’aproximar la lectura i la poesia als més xicotets. Durant 20 anys ha exercit de docent en l’escola de renovació pedagògica Gençana, coordinant l’activitat teatral del centre i part del projecte Carnestoltes Literari. Va cursar el Master de Postgrau “Tècniques dramàtiques aplicades a l’educació”. Ha cursat tallers d’escriptura per a mestres i ha realitzat diferents cursos d’improvisació teatral, de tècniques de clown, de pedagogia teatral, d’interpretació i adreça actoral. Coordina, juntament amb Mar Benegas, les Jornades d’Animació a la Lectura OVACIONE (València) i el Pla de Clubs de Lectura Infantils PLA CLIC (València). Imparteix tallers de dramatització, oratòria i lectura expressiva, així com de Poesia Visual i Experimental a xiquets i joves. Ha participat en diferents festivals de poesia per tot l’Estat espanyol. Ha publicat els poemaris Crònica de l’Incendi. Antihaikus (Fundació Inquietuds), Però no el camí (ed. 4 d’Agost) i l’autoedició Açò no és avantguarda en format lliure-cd amb els seus propis poemes i les aportacions crítiques de diferents autors i experts en poesia. Ha publicat un article sobre la situació actual de la poesia oral en el dossier Literatura Oral de la revestisca QUIMERA. Alguns dels seus poemes sonors van formar part de l’exposició de poesia experimental CONSTEL·LACIONS (MUSAC & C3A).

 

Alejandra Camacho

 

Llicenciada en Filosofia i en Antropologia Social i Cultural, per la Universitat Complutense de Madrid (UCM). Entre una carrera i una altra es va embarcar en estudis de documentació i biblioteques, cursant un màster en la Cambra de comerç i d’Ajudant de Biblioteques en l’escola Byblos. Va estar dos anys treballant d’auxiliar en la biblioteca de la Facultat de Medicina, en la UCM, fins que va trobar la seua vertadera vocació: gestionar i dirigir la biblioteca infantil-juvenil d’un col·legi privat amb currículum internacional i de pedagogia innovadora.
En 2014 va passar al sector llibreter. És propietària i gestora de la llibreria especialitzada en públic infantil “El Dragón Lector”, un referent a Madrid en el foment de la lectura i la difusió cultural del llibre.

 

 

 

 

 

Mar Benegas

És poeta, escriptora i autora de llibres infantils. És animadora a la lectura i la creació literària en biblioteques i escoles. Especialista en LIJ i poesia infantil. Formadora de docents, bibliotecaris i famílies. Conferenciant. Durant 6 anys ha coordinat les visites escolars a la Biblioteca Provincial de València (Biblioteca Pública de València). Realitza tallers amb xiquets de totes l’edats en escoles i biblioteques. Ha sigut editora de llibres infantils i de poesia. Dirigeix ‘El lloc de les paraules’. Ha impartit conferències per a universitats i cursos per a docents en Centres de Professorat i d’Innovació Pedagògica. Formadora de bibliotecaris per a associacions professionals i col·legis oficials. Assessora d’edició. És la creadora i directora d’OVACIONE per a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (a València). També coordina i dirigeix projectes relacionats amb el foment de la lectura i la creativitat, tant la planificació i realització d’accions formatives (jornades, seminaris, cicles de conferències) com l’engegada de projectes, entorn a la lectura, per a diferents Institucions i administracions.

Pica aquí i accedeix al Formulari d’inscripció

Organitza

Logo del COBDV

Col·labora

Scroll to Top
Obrir xat
1
Tens algun dubte?
Hola, en què podem ajudar-te?