Taller de 4 hores gratuït per a Membres COBDCV i personal de la Xarxa de Lectura Pública Valenciana.
- Data: divendres 16 de febrer de 2018
- Horari: de 16 a 20 hores
- Lloc: Edifici 1G Aula 0.4 – Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica. Universitat Politècnica València (UPV). Plànol
Aquest Taller es relaitza al marc del Conveni amb la Generalitat Valenciana.
Professora: Felicidad Campal García
Llicenciada en Documentació per la Universitat de Salamanca. Els meus primers treballs en l'àmbit bibliotecari els vaig desenvolupar en la Fundació Germán Sánchez Ruipérez i en la Biblioteca de la Universitat Pública de Pamplona. Des de 1995 pertany al Cos de Tècnics i Diplomats Especialistes, Escala d'Ajudants de Biblioteques de la Junta de Castella i Lleó. He desenvolupat el meu treball en la BPE de Palència i en l'actualitat i, des de fa ja més de 23 anys treballe en la Biblioteca Pública de l'Estat de Salamanca. He impartit cursos i escrit diversos articles sobre: catalogació, serveis d'informació, formació d'usuaris i alfabetització informacional. Des de l'any 2000 al 2011 vaig compatibilitzar la meua funció de bibliotecària amb la de Professora Associada en la Facultat de Traducció i Documentació de la Universitat de Salamanca, on vaig impartir diverses assignatures com: Serveis Públics d'Informació, Formació d'Usuaris, Planificació i gestió d'Unitats d'informació. Des del 2007 coordine el Grup de Treball d'Alfabetització Informacional del Consell de Cooperació Bibliotecària, recentment reconvertit a Grup de Treball: “Banc de recursos ALFIN/AMI”. Des de fa més d'un any escric habitualment en BiblogTecarios, un espai col·laboratiu amb notícies i opinions sobre temes d'interès per als professionals de la Informació i la Documentació i sóc col·laboradora habitual de la Revista Desiderata.
Presentació
Les biblioteques han de modernitzar-se i transformar-se amb la finalitat d'aprofitar al complet el seu potencial per a l'aprenentatge permanent atès que aquest fomenta la integració social, la participació activa dels ciutadans, la creativitat i el desenvolupament socioeconòmic de les actuals comunitats multiculturals. L'aprenentatge està molt relacionat amb el desenvolupament de destreses bàsiques, coneixements i habilitats relatives al maneig de la informació (alfabetització informacional) a través de mitjans informàtics (alfabetització digital) que els bibliotecaris hauran d'adquirir primer per a poder ensenyar després. És necessari, a més, organitzar l'aprenentatge des de la biblioteca de forma coordinada amb altres institucions de la comunitat per a desenvolupar-ho en els programes de forma estable. Per a açò aquest curs se centra en el desenvolupament de l'alfabetització informacional en biblioteques.
Objectius
- Identificar els conceptes i principis associats a la formació d'usuaris (FU), a l'alfabetització informacional (ALFIN) i a l'alfabetització digital
- Identificar les fases de desenvolupament d'un servei de formació d'usuaris i ALFIN
- Engegar i impartir i difondre els programes de formació i ALFIN
- Dissenyar sistemes per a l'avaluació dels programes de formació d'usuaris i ALFIN
Metodologia
El curs consistirà en un treball pràctic per equips utilitzant el model CANVAS. Així, com en un trencaclosques, s'aniran unint els diferents passos que consta el model per a donar-li una visió global de tot el que suposa el desenvolupament de ALFIN en les biblioteques.
Programa
• Unitats de planificació i fases del pla de la ALFIN. Anàlisi dels entorns: de l'intern a l'extern, de les dificultats a les oportunitats.
• Els destinataris de la ALFIN: acostant-nos al quotidià des de les biblioteques
• Els objectius de la formació: del diagnòstic inicial al concret.
• Els continguts de la ALFIN: de la teoria a la resolució de problemes d'informació.
• Estratègies, models, mètodes, recursos i tècniques per a ALFIN: de la formació presencial a la formació virtual. Aplicacions i recursos digitals per a ALFIN.
• Difusió dels programes de formació: continguts, canals i estratègies.
• Avaluació de la ALFIN: dels resultats a les noves decisions.
• Alguns consells pràctics per al disseny de programes de ALFIN: de les millors pràctiques a les nostres particularitats.
Pica ací i accedeix al Formulari d’inscripció
Col·labora