Joves i biblioteca: una experiència de col·laboració

(2021/01) Símile núm. 47, Símile 2ª època

Descarga el artículo en versión PDF

 

 

En la tardor de 2018 va començar un projecte de col·laboració entre l’Institut de Secundària de Guadassuar i la Biblioteca Municipal. El centre, encapçalat per la seua directora Oreto Trescolí, es va plantejar el repte de millorar la comprensió lectora de l’alumnat, entenent-lo com a base de tota l’educació i pensaren que la biblioteca pública podia ser una al·liada.

Per a millorar la comprensió lectora és fonamental descobrir el plaer de la lectura i amb este fi es van plantejar el projecte.

Es va implantar el que l’alumnat va anomenar “la mitja hora”, això és mitja hora diària de lectura lliure a l’aula. Tant l’alumnat com el professorat durant els trenta minuts posteriors al descans de l’esmorzar estava en total silenci mentre gaudia de les seues lectures preferides.

En este punt la biblioteca va col·laborar en:

  • Ronda de visites escolars en què era presentada la biblioteca i part de la seua col·lecció a l’alumnat i recomanades lectures per al temps de lectura i esplai;
  • Préstec de lots de llibres i revistes per a la biblioteca d’aula;
  • Visita de la bibliotecària a les aules fent una “subhasta de llibres”: retirant els que els alumnes ja havien llegit o no els interessaven i deixant-ne de nous, segons les opinions i els gustos de l’alumnat i aprofitant sempre per a gaudir de la conversa literària.

La col·laboració també es va concretar en un projecte al voltant de la figura del poeta andalusí valencià del segle XI Ibn Khafaja. Es va triar esta figura perquè es podia abordar des de diferents perspectives i perquè la seua sensual poesia podia ser del gust dels lectors joves.

A l’institut es va treballar l’autor de manera multidisciplinar des de les assignatures de valencià, història i dibuix. A la biblioteca es va fer exposició de materials i es penjaren els seus versos a les escales, a les parets i als festejadors, a més de la campanya en xarxes socials electròniques i premsa.

Per concloure el projecte es va organitzar una jornada oberta a tot el poble el 10 d’abril de 2019: en la plaça de la Generalitat, on s’havien instal·lat teles impreses amb els versos del poeta i decoració andalusí feta pels mateixos alumnes, es van trobar l’alumnat i professorat, autoritats locals i el traductor i actualitzador de la poesia d’Ibn Khafaja Josep Piera. En visitar l’exposició de poemes a la plaça es van dirigir a la biblioteca on, per a iniciar l’acte, es va projectar un videoclip sobre el poeta gravat a l’institut i protagonitzat per l’alumnat.

Josep Piera va exposar la seua visió de la poesia valenciana andalusí resaltant la figura d’Ibn Khafaja i va conversar amb els joves. La sessió i el projecte es van tancar amb un recital de poesia a càrrec d’alumnes i de les seues famílies, finalitzant amb un luxe en forma de duet: tres poemes recitats en àrab per Zahra Belaich (guanyadora del Certamen de lectura en veu alta De Viva Veu 2018) i en valencià per Josep Piera.

No es va acabar la festa literària sense el deliciós té i pastes magrebís preparat pels familiars de part de l’alumnat implicat.

El bon sabor d’este projecte i d’esta jornada de clausura, junt als bons resultats a final de curs tant els tests de comprensió lectora, com de préstecs de llibres juvenils i de la percepció de la major part de l’alumnat quant a la lectura (vaig escoltar frases com: “no sabia que m’agradava llegir”) ens van animar a donar continuïtat al projecte per al curs següent 2019/20.

Es va decidir:

  • mantindre les visites escolars, centrant-les en el coneixement de la biblioteca i els seus serveis i aprofitant sempre per a conversar informalment sobre llibres;
  • mantindre i millorar el préstec col·lectiu a les aules: ara serien els alumnes els que tindrien part de la responsabilitat de la tria i manteniment de la col·lecció prestada;
  • dur endavant un altre projecte multidisciplinar que eixira fora de les portes dels nostres centres i fora oferit a tot el poble.

Es va començar, però el curs va ser interromput pel confinament per la pandèmia covid i el projecte es va quedar inconclús.

En l’inici del curs 2020/21 tant les visites escolars com el préstec col·lectiu era un problema i es va optar per altres possibilitats. A hores d’ara però, no ha sigut possible tirar endavant la col·laboració que desitjaríem per la complexitat del dia a dia tant al centre escolar com a la biblioteca.

Tot i els problemes de la situació actual vull tindre viva a la ment la bona experiència d’esta col·laboració per a mantindre la il·lusió de reprendre este i altres projectes. De vegades des de les biblioteques ens costa connectar amb els joves i parlar amb elles i ells de llibres i de lectures, però és possible dur-ho endavant amb èxit, especialment si comptem amb complicitats com les dels centre educatius. Recordem que la cooperació en matèria de lectura multiplica els resultats.

Em quede amb eixos bons resultats i amb el gaudi d’haver vist els poemes d’Ibn Khafaja decorant una plaça del poble i recitats als carrers i a la biblioteca per joves lectors.

 

Autora:

Teresa Gomis

Teresa Gomis Baixauli. Llicenciada en Filosofia per la Universitat de València i en Antropologia Social i Cultural per la UNED. Des de 1996 és responsable de la Biblioteca Pública de Guadassuar. En 2015 va realitzar la cooperació del programa GIA (COBDCV) a Guinea Equatorial. Forma part del projecte Zona Llibre Zona Lliure de promoció de la literatura valenciana en el context bibliotecari i de visibilització de la tasca d’animació lectora als pobles. Els seus projectes de foment lector han sigut seleccionats per la campanya Maria Moliner en catorze ocasions.

Share Button

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.
You need to agree with the terms to proceed

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Números anteriors

Menú