Descarrega l’article en versió PDF
Com he tingut la sort de trobar-me amb una de les bones idees que podia ampliar, adaptar o canviar, presente l’experiència Nit a la biblioteca com a prova que els nous mitjans que han entrat en la biblioteca per a quedar-se, ens fan als bibliotecaris adaptar-nos i anar a l’avantguarda per a ser el centre cultural que en evolucionar suggereix la societat.
Amb certa precaució però amb fermesa em vaig proposar formar un grup de 30 xiquets entre els 7 i els 9 anys perquè passaren tota la nit a la biblioteca proveïts únicament de: sac de dormir, llanterna i raspall de dents.
El primer que vaig planejar va ser conéixer els suports i ajudes amb els quals disposava per part de la Regidoria de Cultura i vaig temptejar l’opinió per a veure si pares i mares consideraven il·lusionant el projecte. Amb el beneplàcit de tots vaig cercar els monitors de projectes educatius que vaig ponderar necessaris per al meu objectiu.
El que calia transmetre als xiquets era el temps que anaven a passar en aquell àmbit màgic, fer alguna cosa diferent entre els llibres, les prestatgeries, les sales, els DVDs; i soparien i desdejunarien entre llibres en les mateixes taules on hores abans estaven llegint, treballant i/o estudiant altres usuaris, com també veurien una pel·lícula –en aquest cas “Una noche en el museo”, totalment concorde a l’ocasió– escoltarien històries sorprenents a les quals la seua imaginació donara vida, contemplant els estels des del terrat o dormirien amb els seus amics solament il·luminats per la seua pròpia llanterna.
La resposta ha sigut immillorable; del que es tracta és que els xiquets convisquen en un àmbit poc usual i tremendament cultural, proper i enriquidor. Que senten la biblioteca com cosa seua on les històries llegides siguen quasi viscudes, on puguen conéixer la història de la seua civilització i en definitiva que sempre relacionen els llibres amb narracions o relats imaginatius, interessants, atractius o fascinants, que es formen com a usuaris del futur on la interrelació d’elements culturals i esdevenidors serà el camí més transitat.
L’objectiu era desenvolupar activitats en grup on tots aprenguen en un ambient distés i amé, en una educació no-formal, amb un sentit lúdic, intercultural, com si es tractara d’un campament urbà, a poca distància de la seua casa però ja sols i amb els seus amics, en tasques organitzades i bastant lliures.
Un element que també he considerat és la importància de la família, necessàriament implicada des del primer moment pel que fa a autorització, inscripció, etc. el fet que els pares els permeten passar una nit amb amics fora de casa, a aquesta edat és una estupenda novetat que els fa obrir els ulls a qualsevol cosa del voltant i predisposa a tots a pròximes jornades en anys successius, així com a projectes semblants que suposen que el llibre no siga una pura anècdota i que des de xiquets consideren la lectura, en qualsevol dels seus vessants, un refugi per a qualsevol moment de les seues vides. De moment he pretés contribuir a aquesta idea regalant-los com a record un llibre i un llapis marcat amb un llibre infantil que sempre els evoque la primera nit feliç que van passar entre llibres i amb amics.
Al començament vaig comentar que en vaig proposar fer un grup de 30 xiquets?, no, la insistència dels pares “va obligar” al fet que anaren finalment 45… i de pas em demanaven una altra “Nit a la biblioteca” per als progenitors…

Autor: Ignacio Beltrán Moraleda. Funcionari de carrera, tècnic bibliotecari-arxiver i coordinador de Cultura. Diplomat en Biblioteconomia i Documentació (Universitat de Múrcia). Especialista postgrau en organització i gestió de la Informació documental (Universitat de Castelló). Experiència de 20 anys en la gestió i direcció de la Biblioteca Pública d’Altea i més de 15 anys d’experiència en projectes culturals i artístics.
E-mail: beltranmoraleda@gmail.com