Curs 16 hores presencial gratuït per a membres COBDCV i membres de la Xarxa Pública de Lectura Valenciana
Alacant
- Dates: 4, 11, 12 i 14 de març.
- Horari: 10 a 14 h.
- Lloc: Biblioteca Pública de l’Estat Alacant
Castelló
- Dates: 21 de març 4, 5 i 12 d’abril.
- Horari: 10 a 14 h.
- Lloc: Saló d’Actes. Nuevas dependencias. Diputació de Castelló
València
- Dates: 5, 6 i 28 de març i 1 d’abril.
- Horari: 10 a 14h.
- Lloc: Biblioteca Pública de l’Estat València
S’entregarà certificat d’assistència de 16 hores
Aquest curs està organitzat pel Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana i emmarcat dins de les activitats preparades dins del Conveni signat amb la Generalitat Valenciana.
Part I: Els nadius digitals no existeixen
La primera part serà impartida per María Díaz Tébar (6 de març a València, 11 de març a Alacant i 12 d’abril a Castelló) i té una durada de 4 hores.
Objectius
- Reflexionar sobre els nous conceptes d’alfabetització i el paper de la biblioteca infantil com a centre de recursos i aprenentatge dels més menuts;
- Repensar la formació d’usuaris per a transformar la funció educativa de la biblioteca física a la biblioteca digital que és internet
- Oferir idees, referents i propostes per a dissenyar activitats al voltant de l’alfabetització digital i informacional.
Programa
- El paper de les biblioteques infantils en la Societat del Coneixement;
- Què és l’alfabetització digital;
- Què és l’alfabetització informacional i per què es fa necessària;
- La relació de les biblioteques infantils amb els centres d’educació;
- L’alfabetització dins dels “Objectius del desenvolupament sostenible” en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides;
- Oferir idees i referents per al disseny d’activitats ALFIN.
Part II: Habitar la biblioteca. De l’espai físic a l’espai imaginari
La segona part serà impartida per Anna Juan Cantavella (4 de març a Alacant, 5 de març a València i 5 d’abril a Castelló) i té una durada de 4 hores.
Presentació
Els xiquets transiten habitualment entre el món real i l’imaginari i els habiten els dos quasi en la mateixa proporció. L’espai de la biblioteca pública conté un conjunt de portes, túnels, corredors,
forats negres i caus que han de permetre als xiquets anar i vindre d’un món a l’altre i construir-se un espai propi, personal, íntim, un espai que no serà ni aquest ni aquell, un espai únic des d’on construir sentit. Us animeu a explorar algunes de les possibilitats?
Objectius
- Reflexionar sobre les possibilitats dels espais a l’hora de construir ambients, promoure usos i facilitar experiències concretes.
- Oferir idees, referents i propostes per a la construcció de l’espai de la pròpia biblioteca.
- Elaborar propostes de transformació i millora dels espais de cadascuna de les biblioteques inscrites.
Programa
- El perquè del títol
- La naturalesa dels espais
- El diàleg entre l’espai físic i l’espai imaginari.
- L’espai que tenim
- L’espai que ens diuen que hauríem de tindre
- L’espai que volem: la coherència de l’espai, l’espai i les seues funcions, la bellesa de l’espai,…
- Per on comencem? Inspiració, observació i anàlisi, ideació i prototipat.
Metodologia
Amb l’objectiu de construir col·lectivament el coneixement, la sessió combinarà les estratègies següents:
- Conversa.
- Presentació d’imatges i propostes inspiradores.
- Dinàmiques de grup.
Part III: Llegir, crear i compartir
La tercera part serà impartida per Mar Benegas (14 de març a Alacant, 1 d’abril a València i 4 d’abril a Castelló) i Jesús Ge (12 de març a Alacant, 21 de març a Castelló i 28 de març a València) i té una durada de 8 hores.
Objectius
- Aportar els recursos necessaris per a acostar els llibres als xiquets.
- Entendre l’acompanyament literari com un factor clau per al desenvolupament evolutiu, emocional i maduratiu en la infància.
- Comprendre la importància del mediador com a agent transmissor del literari.
- Aplicar els principis dels jocs creatius en grups de xiquets.
- Analitzar críticament un llibre infantil.
- Aprendre a seleccionar llibres per a les biblioteques infantils (escola, casa, biblioteques públiques) així com fomentar l’ús i la dinamització de l’espai de biblioteca.
- Preparar una activitat creativa entorn de la lectura i a l’escriptura.
- Fidelitzar i formar als usuaris infantils.
Programa
Poesia:
- Un acostament a la poesia infantil. Infància i poesia.
- Cadascú que atenga el seu joc I (poesia i edats): contes en vers, poemes per als més xicotets, poesia de tradició oral.
- Animar a llegir i a crear poesia: recursos, TIC i el joc poètic.
- Bibliografia i exercicis pràctics.
Narrativa:
- Quin conte? Els primers llibres: Prelibri de Bruno Munari, llibres de tela, llibres “casolans”, Pop-ups, etc.
- La construcció del pensament: la identitat i el llenguatge. El món i el xiquet: el conte com a eina de coneixement. Els llibres com a detonant creatiu.
- Tipus de contes:
- Contes circulars, acumulatius, etc.
- El llibre i el joc simbòlic. Llibres per a jugar.
- L’educació artística i literària.
- Llibres sense paraules.
Usuaris de la biblioteca:
- Clubs de Lectura. El seu funcionament, materials i propostes.
- Formació i fidelització.
Metodologia
El taller combinarà una base teòrica amb propostes pràctiques que després podem realitzar amb els xiquets (creatives, manuals i de lectura i interpretació de llibres).
En totes les sessions comptarem amb material teòric (diapositives), els llibres físics amb els quals anem a treballar, i material manual per a la part pràctica.
Professors
Anna Juan Cantavella
Jesús Ge
María Díaz Tébar
Apassionada per les noves alfabetitzacions (informacional, digital i mediàtica) en l’educació i per la cultura digital, combina el disseny i realització de tallers sobre alfabetitzacions múltiples (CEFIRE, centres escolars, biblioteques) amb la tasca de coordinadora de biblioteques escolars i la gestió de projectes webs i plataformes digitals.
Mar Benegas
És poeta, escriptora i autora de llibres infantils. És animadora a la lectura i la creació literària en biblioteques i escoles. Especialista en LIJ i poesia infantil. Formadora de docents, bibliotecaris i famílies. Conferenciant. Durant 6 anys ha coordinat les visites escolars a la Biblioteca Provincial de València (Biblioteca Pública de València). Realitza tallers amb xiquets de totes l’edats en escoles i biblioteques. Ha sigut editora de llibres infantils i de poesia. Dirigeix ‘El lloc de les paraules’. Ha impartit conferències per a universitats i cursos per a docents en Centres de Professorat i d’Innovació Pedagògica. Formadora de bibliotecaris per a associacions professionals i col·legis oficials. Assessora d’edició. És la creadora i directora d’OVACIONE per a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (a València). També coordina i dirigeix projectes relacionats amb el foment de la lectura i la creativitat, tant la planificació i realització d’accions formatives (jornades, seminaris, cicles de conferències) com l’engegada de projectes, entorn a la lectura, per a diferents Institucions i administracions.
Col·labora