Grans llibres per a petits lectors

GransLlibres
Taller 4 hores gratuït per a Membres COBDCV.

  • Data: .
  • Horari: De 16 a 20 hores.
  • Lloc: Edifici 1 G – Aula 1.3. Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica. Universitat Politècnica València (UPV). Plànol.

Professora: Anna Juan

Doctora en antropologia social i cultural. És professora de didàctica de la llengua i de la literatura infantil a la Universitat Autònoma de Barcelona. Forma part del grup d’investigació GRETEL, sobre literatura infantil.

És autora del blog: http://lacoleccionista-libroalbum.blogspot.com.es/

Públic al que va dirigit

Gestors de la informació, bibliotecaris, mestres i professionals relacionats amb el món de l’educació i la lectura.

Es lliurarà certificat d´assistència de 4 hores.

Presentació

“Leer es algo más que descifrar, aunque toda lectura suponga un desciframiento. Leer es construir sentido. No sólo se “lee” lo que está cifrado en letras. Se “lee” una imagen, la ciudad que se recorre, el rostro que se escudriña… Se buscan indicios, pistas, y se construye sentido, se arman pequeños cosmos de significación en los que uno, como lector, queda implicado.

Mucho antes de disponer del lenguaje, un bebé “lee” el mundo que lo rodea, busca señales, anticipa acontecimientos según esas señales, registra lazos de significación entre un tono de voz, un rumor de fondo, un ruido de pasos por el pasillo y la desazón, o el consuelo. El movimiento de una cortina, cierta luminosidad, el contacto con la colcha de la cama algo “le dicen”. No se trata de un significado que está allí de antemano, no es cierto que ese movimiento de la cortina, esa luminosidad o ese contacto con la colcha estén preparados para decirle lo mismo a cualquier otro bebé. El ha construido la significación, es resultado de su trabajo.

Cada persona, desde que nace, “lee” el mundo, infatigablemente busca sentidos. Desde el momento mismo del nacimiento (tal vez –dicen algunos– antes) estará sumergido en él. Lo irá explorando y conociendo muy de a poco y sin abandonar por mucho tiempo la extrañeza. Pero al mismo tiempo se le volverá familiar, y poco a poco se adueñará de él para dar voz a su lectura del mundo. Gritará o musitará sus sentidos. Hará preguntas. Jugará con las palabras, los tonos, los sonidos. Se apropiará de nanas, canciones, relatos, acertijos, órdenes, proverbios, avisos publicitarios y consejos… El lector incipiente, que comienza siendo un “lector oral”, tendrá mucho para “leer” antes de leer letras…

Graciela Montes, Literatura infantil. Creación, censura y resistencia

Tot això que explica l’autora argentina passa durant els primers anys de vida! El fragment em sembla interessant per presentar el taller perquè fa només unes dècades es pensava que els bebès no havien d’entrar en el món de la literatura perquè simplement no sabien llegir… Afortunadament, a partir de la dècada dels 1980 (a l’estat Espanyol una mica més tard) els bebès i els nens més petits es van guanyar el dret d’entrar en l’univers cultural. Es va reconèixer -gràcies a molts estudis de psicòlegs i bibliotecaris- el que assenyalava Graciela Montes, que el nen llegeix des de que neix i que la lectura, va molt més enllà de la lectura textual.

En aquest mateix sentit, Marie Bonnafé, doctora en psicologia infantil i psicoanalista assegurava ja al seu llibre Los libros, eso es bueno para los bebés, que els nadons neixen amb necessitats primàries d’alimentació, afecte, somni… i també de relats! Una necessitat que subratlla «no està lligada a l’aprenentatge precoç de la lectura textual» sinó al goig de compartir històries i moments amb les persones estimades. La trobada dels nens amb els llibres serà més valuosa i enriquidora -assegura- quan més gratuïta siga.

Una afirmació que s’ha anat provant en els darrers anys, a mesura que diferents estudis han demostrat que la trobada amb els llibres durant la primera infància és la que forja el vincles més forts de l’individu amb la literatura, justament perquè es tracta de vincles afectius. Aidan Chambers assegura que existeixen altres recerques que suggereixen que «la facilitat i el progrés d’un nen com lector d’històries impreses depèn de la riquesa de lectures que s’han fet quan els nens encara no sabien llegir».

La lectura dels més petits comença sent una forma particular de lectura que inclou al cos amb la seva totalitat. Es tracta d’una lectura sensitiva, que parteix sempre de la relació amb un adult proper i atent al seu descobriment del món. Les obres que es creen per ells plantegen la qüestió de la percepció dels més petits des de diferents punts de vista, per potenciar la lectura com jocs de descoberta, d’exploració i de boy escaut

Objectius

El present taller té com objectiu bàsic donar eines per forjar aquesta relació afectiva entre els més petits, els llibres i un adult que tendeix ponts, eixe «triangle amorós», del qual parla Yolanda Reyes. La proposta passa per provocar la trobada amb els llibres i per potenciar el plaer de descobrir, de jugar, d’escoltar, de compartir i d’emocionar-se amb les obres que els autors actuals de la literatura infantil elaboren pels més petits.

Així doncs, el taller es planteja com un petit viatge al món dels llibres per a bebès. La gran producció actual de llibres i la manca de mediadors especialitzats en literatura de 0 a 3 anys fan que els pares necessiten espais on descobrir la literatura creada pels més petits i de moments de gaudi per aprendre a compartir aquestos llibres amb els més petits. Així doncs, el taller està enfocat a cobrir aquestes dues necessitats a través de:

  • La presentació dels diferents tipus de llibres per a la franja 0-3.
  • La interacció (de formes diferents, segons el tipus de llibre) amb aquesta producció.

Metodologia

Es tracta d’un taller de quatre hores que es planteja com un itinerari de descoberta de diferents tipus de llibres per a nadons que es poden trobar a les biblioteques públiques i a les llibreries.

Programa

PART 1: La lectura sensitiva: dels llibres d’artista als imaginaris. Les dues primeres hores plantegen un passeig que comença en els jocs de descoberta i la lectura tàctil i corporal i va fins a la primera necessitat de dotar de sentit el món. Es tracta d’una sessió teòrico-pràctica. Amb l’ajuda de diferents llibres, els professionals podran anar experimentant els tipus de lectura plantejats pels llibres i veuran el munt de possibilitats que ofereixen.

PART 2: Les primeres històries: la importància de la lectura en veu alta. A través d’un petit viatge per diferents llibres i col·leccions d’històries pels més petits anirem veient quines són les característiques bàsiques de les primeres històries (repeticions, rimes, musicalitat, onomatopeies, estructures circulars, importància de la imatge, etc.). Practicarem amb algunes de les col·leccions que recuperen la tradició de les nanes, les cançons de faldes i la poesia per a petits i presentarem algunes de les històries que millor funcionen amb nens de 0 a 3 anys. La imatge és un dels elements més rellevants en els llibres destinats a prelectors. Per què? Exposarem quines són les avantatges a través d’una selecció d’àlbums recomanables pels més petits.

FORMULARI INSCRIPCIÓ:

No realitzes el pagament, ni envies justificants, fins que el Col·legite confirme que queden places lliures.

Compte per a fer l’ingrés de la inscripció:

Titular: Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV).

Caixa popular: ES14 3159 0032 9522 0380 0228.

(Pagaments des de fora d’Espanya).

BIC: BCOEESMM159.

Per a qualsevol dubte telefonar al 620707369

Col·labora:

Logo de la UPV

Scroll to Top
Obrir xat
1
Tens algun dubte?
Hola, en què podem ajudar-te?