El passat 18 de gener de 2020 la Generalitat Valenciana publicava una nota de premsa en la qual anunciava el reforç dels rastreigs de contactes de la COVID-19 amb la contractació de 100 documentalistes, i de la qual es van fer ressò els mitjans de comunicació. No era la primera vegada que la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública anunciava la contractació de documentalistes per cobrir aquesta necessitat urgent que marca el desenvolupament de la crisi sanitària.
El passat 27 de juliol de 2020, amb la implantació de mesures de control de casos per l’augment del seu número, a la premsa es va anunciar la contractació de documentalistes per part de la Generalitat Valenciana per fer les funcions de rastreig. El perfil professional que s’ha fet càrrec d’aquesta tasca ha estat molt variat arreu de la geografia espanyola, uns amb perfils més sanitaris com metges i infermers, però en el cas de la Comunitat Valenciana, s’anunciava la figura del documentalista sanitari.
La Generalitat estava contractant personal Tècnic Documentalista Sanitari (C1) de la borsa de treball que la Conselleria tenia oberta, aquest tipus de professionals estan formats en el cicle formatiu de grau superior de Tècnic Superior en Documentació i Administració Sanitària que s’imparteix en diversos instituts en tot el territori valencià i que capacita per a la gestió de la informació clínica. El COBDCV va tindre coneixement que la borsa s’estava esgotant i que la principal mancança estava en certes zones sanitàries on és més dificultós trobar aquests especialistes.
El 8 d’agost, mentres continuaven eixint notícies sobre la funció dels rastrejadors, la Junta del COBDCV va fer formal la proposta a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, concretament a la Direcció General de Salut Públic i Adiccions, per a oferir la seua col·laboració així com els professionals de la nostra borsa de treball.
Els arguments van ser els següents; en primer lloc, els membres col·legiats estan capacitats per fer els treballs necessaris de cerca, identificació, selecció, organització, anàlisi i recuperació de dades com a gestors d’informació, i en segon lloc, la titulació de Tècnic Superior de Documentació Sanitària permet l’accés als estudis universitaris que tenen els membres del COBDCV per la qual cosa, amb una titulació superior tenen una formació global que els capacita per a fer les mateixes tasques. A més s’uneix el cas que alguns dels nostres professionals tenen tant la titulació universitària en documentació com la titulació superior en documentació sanitària.
La resposta de la Conselleria va ser la següent: “En l’àmbit del Sistema Nacional de Salut i per tant en el sistema sanitari valencià no existeix una llista d’ocupació o borsa de treball per a la categoria del grup de titulació A1 com a Grau d’Informació i Documentació i/o Llicenciatura de Documentació. Les funcions de recopilació, tractament i gestió de la informació clínica i de la mateixa història clínica estan reservades en l’SNS a la categoria professional de metges especialistes en documentació clínica, dins del grup de titulació A1.”
“La categoria de Tècnic Superior de Documentació Sanitària és una categoria comuna al SNS per al grup de titulació C1 (Batxiller/FP2) amb funcions auxiliars en la gestió d’informació clínica com a personal supeditat als mèdics documentalistes.”
“Per això la borsa de treball habilitada per a reclutar personal de rastreig COVID-19 és per al grup de titulació C1, i no A1.”
Pocs dies més tard es va obrir un procediment extraordinari per a la Inscripció de tècnics especialistes en Documentació Sanitària per a poder tindre a disposició més professional de la titulació requerida pel SNS, així com es va afegir l’exèrcit a aquestes tasques de control i seguiment.
La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de la Generalitat coneix la disponibilitat del COBDCV i de la seua borsa de treball per a qualsevol necessitat en aquest àmbit de tractament d’informació i seguiment de casos de la COVID-19.