Selecció de recursos imprescindibles d’àlbum il·lustrat per a la xicoteta infància (0 a 5 anys)

Hui ens recomana:

Anna Juan Cantavella

Doctora en Antropologia Social i Cultural i Màster en Llibres i literatura infantil.

Docent i investigadora en el camp de la didàctica de la literatura. Actualment és professora associada de la UAB en el departament de Didàctica de la literatura i dissenya i desenvolupa projectes, tallers i formacions sobre literatura infantil, educació literària, biblioteca escolar i foment a la lectura per diverses escoles, biblioteques i altres institucions.

Col·labora amb el ClijCat, amb el grup de recerca GRETEL i amb l’editorial de filosofia visual per a nens Wonder Ponder i és autora del bloc especialitzat en àlbum: http://lacoleccionista-libroalbum.blogspot.com.es/


Què és un àlbum?

Un àlbum és un format que juga a compondre ficcions a través de la relació que textos i imatges elaboren sobre un suport: la doble pàgina. Un àlbum -escrivia Barbara Bader als anys 1970- és «text, il·lustracions, disseny total (…) que com a forma d’art, depèn de la la interdependència de les imatges i les paraules, de la visualització simultània de dos pàgines enfrontades i del drama de passar pàgina». Llegir un àlbum doncs planteja una lectura multimodal, on paraules, imatges i matèria adquireixen rellevància i totes ajuden a composar sentit.


Per què l’àlbum il·lustrat és important per als menuts?

Si llegir és interpretar el món a través de la multiplicitat de llenguatges que tenim a l’abast (el llenguatge gestual, sonor, visual, prosòdic, textual, etc.), podríem dir que la xicoteta infància -com diu Yolanda Reyes- té moltes coses per llegir abans de llegir paraules. Els infants més petits llegeixen de forma atabalada el món, tractant de dotar de sentit les veus, els sons, els gestos, els ritmes, les textures, les paraules, els colors, les tonalitats de la veu o les imatges que conformen el seu dia a dia.

L’àlbum -tenint molt en compte aquestes formes d’interpretació del món- va nèixer com un tipus de llibre destinat als més petits, per aquells que no llegeixen paraules, però són capaços d’explorar il·lustracions i escoltar històries en veu alta.

En aquest sentit, un dels aspectes més interessants que ofereix l’àlbum a la xicoteta infància és la confluència de dos elements aparentment allunyats: la importància de la lectura en veu alta (que apropa l’àlbum a la tradició oral i al protagonisme del ritme i de la cadència del llenguatge a través de la veu) i la importància del llibre com objecte (on la mida, el format, el gramatge de les pàgines, la tonalitat de les il·lustracions… esdevenen elements que participen de la narració i on la manipulació es converteix en una forma d’exploració literària). Aquests dos elements, més el pes de la narració gràfica, fan d’ell un tipus de llibre perfecte per ser compartit entre un adult i un infant. Un adult que llegeix en veu alta el text (modulant la veu), mentre el menut, a la falda, explora les il·lustracions i manipula l’objecte, construint sentit a través del joc d’escolta i exploració.

Un tipus de lectura, la compartida, que gràcies al caràcter breu dels àlbums fa possible l’explicació reiterada i amb ella, l’apropiació de la història per part del menut («l una altra vegada!» és essencial en el ritual de compartir històries amb els més petits). La repetició fa que, molt aviat, puga arribar a llegir-lo solet, relacionant il·lustracions a fragments del text, a tonalitats i a veus, caçades furtivament en la seua experiència prèvia de la lectura compartida.


Criteris de selecció

  • Triar obres que parlen als infants (i no als adults que acompanyen en la lectura als infants. La gestió de les emocions, per exemple, no és una cosa que interesse massa a la xicoteta infància.)
  • Fugir d’obres didàctiques (on el missatge és literal i adquireix molt més pes que la literatura) i obrir les portes a les possibilitats del joc i el plaer d’escoltar històries ben construïdes.
  • Oferir estètiques diverses i anar més enllà dels nostres propis gustos. Experimentar amb llibres que ens semblen un tant estranys o diferents a allò que acostumem a llegir amb ells o elles.
  • Oferir àlbums amb il·lustracions plenes de detalls que inciten a explorar la doble pàgina.
  • Buscar llibres on els sons, les onomatopeies, la musicalitat, els jocs de paraules o amb el ritme, estiguen presents. La prosòdia del llenguatge és molt important durant la xicoteta infància per apropiar-se de la llengua.
  • Oferir obres on textos i il·lustracions juguen entre elles per construir sentit.
  • Si es tracta d’àlbums narratius:
  • Triar àlbums que suporten bé una lectura en veu alta.
  • Buscar estructures repetitives: aquestes permeten els infants començar a predir, fer hipòtesis, anticipar-se a allò que passarà i comprendre les formes bàsiques de la narració i del temps del relat.
  • Buscar estructures circulars que inciten a la relectura.
  • Oferir àlbums que amaguen sorpreses i trenquen expectatives.
  • Oferir històries on l’humor i/o allò inquietant estiguen presents. Tant el riure com la por formen part de la vida infantil i més que evitar-los, la literatura pot esdevenir un espai de conversa i de descoberta.

Tipologies d’àlbums il·lustrats per a lectors de 0 a 5 anys

Els àlbums suporten molt bé una gran diversitat de gèneres. Pels més petits trobaríem àlbums de ficció i àlbums de no ficció i també alguns que s’apropen a allò que s’anomena llibre d’artista per nadons. Dintre de la ficció, podríem trobar narracions, poesia (normalment per ser cantada) i imatgiaris de diverses complexitats (llibres amb imatges que plantegen des de proto-relats (històries de seqüències molt curtes) fins a històries farcides de micronarracions que emplenen les dobles pàgines). Tot un univers a descobrir!


Editorials que publiquen:

Algunes de les moltes editorials que editen àlbums.


Col·leccions recomanades

Normalment els àlbums no es publiquen a dintre de col·leccions, ja que la importància de la materialitat fa que cadascun tinga un format, mida o dimensions concretes, que l’allunyen del concepte de col·lecció (on tots els llibres tenen una presentació semblant).

Hi ha algunes editorials especialitzades en àlbum (moltes de les anteriors ho són):

  • Del bressol a la lluna, a Kalandraka
  • La sèrie de recuperació de clàssics del format, a Kalandraka (on trobem molts dels àlbums d’autors que han marcat la història de l’àlbum: Lionni, Ungerer, Sendak, Mari…)
  • La cirera, a Combel
  • La sèrie de Munari del 1945, a Niño editor
  • La sèrie de les estacions de la Rotraut Susanne Berner, a Anaya

On comprar?

A llibreries especialitzades. Tenim la sort de tenir una quantes llibreries especialitzades en infantil o que tenen seccions infantils interessants. A la Comunitat Valenciana podem trobar:

D’altra banda, durant el 2020, 800 llibreries independents de l’Estat s’han unit en una plataforma todostuslibros.com que permet comprar a qualsevol de les llibreries que formen part de la xarxa. Afortunadament, dintre d’aquestes 800 llibreries hi ha unes quantes (per tot el territori espanyol) especialitzades en infantil i on podreu trobar tots els títols que busqueu!