Selecció de recursos imprescindibles sobre Lectura Fàcil per a biblioteques


Hui ens recomana:

Mª Ángeles Gaudioso

Mª Angeles Gaudioso Navarro és diplomada en Biblioteconomia i Documentació. Va estudiar un postgrau en Animació a la lectura i Dinamització de biblioteques. És formadora de bibliotecaris des del 2002. Està col·legiada al Colegio Profesional de Bibliotecarios y Documentalistas de la Comunidad Valenciana des del 2018.

Treball com a consultora i dinamitzadora de biblioteques municipals i escolars des del 1996. Des del 2017 ha dissenyat i executat campanyes i clubs de lectura fàcil.

Treballa per a molts ajuntaments: Llíria, María de Huerva, Zaragoza, Cariñena, Herrera de los Navarros, El Puig de Santa Maria. Treballa també per a associacions com Plena Inclusión de la Comunidad Valenciana i la Asociación Española contra la Despoblación Rural.

Va ajudar a escriure textos accessibles per a la campanya “Libros que unen” del Govern d’Aragó en 2020.

Per a conéixer millor a Mª Ángeles Gaudioso vos recomanem consultar la seua pàgina de LinkedIn Linkedin i el seu blog Animalibros.


Plena Inclusión Comunidad Valenciana ha revisat tota la informació i recomanacions elaborades per Mª Ángeles Gaudioso per a aquesta pàgina d’imprescindibles sobre Lectura fàcil.


Què ens recomana i per què:

Els professionals responsables de les biblioteques hem de capacitar-nos per a complir la missió social i democràtica de les biblioteques del segle XXI. Totes les persones tenen dret a fer ús de les biblioteques.

Les biblioteques han d’estar preparades per a que totes les persones puguen utilitzar-les sense ajuda. Cal que a les biblioteques hi haja materials de lectura fàcil per a les persones que tenen dificultats per a llegir.

Algunes persones no comprenen bé allò que llegeixen, perquè tenen una discapacitat intel·lectual o del desenvolupament. Hi ha persones que venen d’altres països i no coneixen bé l’idioma, per això no entenen allò que llegeixen. Les persones majors tenen dificultats per a llegir perquè han perdut la memòria. Algunes persones joves tenen dislèxia i per això els costa aprendre a llegir i escriure. Quan una persona gran pateix una malaltia mental li costa més llegir. Les persones cegues o amb alguna discapacitat física tenen dificultats per a llegir.


Què és la lectura fàcil?

És una forma de fer documents que siguen més fàcils d’entendre.

S’ha de comprovar amb cada document que és fàcil d’entendre. A això l’anomenem validació. La validació la solen fer persones amb dificultats de comprensió com les persones amb discapacitat intel·lectual. Si un document té un d’estos logos és perquè segueix les normes de lectura fàcil i ha sigut validat.

Què és el llenguatge clar?

És també una forma de fer documents que siguen més fàcils d’entendre.

El llenguatge clar no està pensat per a les persones amb dificultats de comprensió. També es comprova que els documents són fàcils d’entendre. Però no es fa amb tots i tampoc solen fer-se amb persones amb dificultats de comprensió.

Si descarregues el fitxer que trobaràs davall d’este paràgraf, veuràs que és un document escrit en llenguatge clar perquè no s’ha comprovat si és fàcil d’entendre amb persones amb dificultat de comprensió. Este document és un exemple pràctic d’un text facilitat. No està validat i per això no és lectura fàcil. No pot portar el logotip de lectura fàcil.


S’han de revisar les biblioteques

Cal revisar el fons bibliogràfic que tenim a les biblioteques per tal d’identificar tots aquells materials que siguen accessibles i contribueixen a la inclusió de totes les persones. També convé validar l’accessibilitat dels espais, tant físicament com cognitivament, per assolir així la desitjable accessibilitat universal. És important establir una política adequada per a l’adquisició, catalogació i ubicació dels materials accessibles.


Pautes, normatives i legislació


Història de la Lectura fàcil


Nivells d’adaptació

Quan es parla de lectura fàcil s’accepten diferents nivells d’adaptació. La IFLA estableix tres nivells, equivalents tant pel que fa a les obres originals en lectura fàcil com a les obres adaptades a esta forma de redacció:

Nivell 1: Textos breus, amb vocabulari senzill i moltes il·lustracions.

Nivell 2: Històries amb una acció fàcil de seguir i vocabulari i expressions de la vida quotidiana. La majoria dels llibres estan il·lustrats.

Nivell 3: Textos més llargs amb algunes paraules poc habituals i en ocasions amb llenguatge figurat. L’acció pot botar en el temps i l’espai. Normalment tenen poques il·lustracions.


Editorials especialitzades


Altres editorials no especialitzades però amb catàleg de Lectura fàcil

Editorials per a públic adult

Editorials per a públic infantil i juvenil


Altres recopiladors de recursos amb materials descarregables


Associacions que treballen per la Lectura Fàcil



1 thought on “Selecció de recursos imprescindibles sobre Lectura Fàcil per a biblioteques”

Leave a Comment