- Data: del
- Lloc: Aula Virtual COBDCV
Professora: Rosa Maria Guerrero Vives
Investigadora en ALFIN a secundària.
Públic al que va dirigit
Professorat d’educació primària i secundària, cicles formatius, ensenyaments artístics, idiomes, etc. amb coneixements de navegació en Internet i que, per característiques de les matèries que imparteixen, encomanen treballs de classe als alumnes.
També va dirigit a gestors de la informació, bibliotecaris i professionals relacionats amb el sector de l’educació i la lectura.
Certificat d’assistència al curs de 20 hores.
Presentación
Estudis recents dins l’àmbit educatiu evidencien que l’alumnat arriba a l’educació superior amb una formació deficitària en matèria de redacció de textos acadèmics. El plagi, intencionat o no, està en l’ordre del dia a les universitats. Per tal de pal·liar aquesta situació, és necessari tractar aquesta problemàtica des de nivells inferiors. Ja a l’educació secundària el professorat veu que els alumnes elaboren els treballs de classe amb mètodes poc ètics com ara el “copia i aferra” o directament presenten els treballs extrets de llocs com “El rincón del vago”. En termes generals, els treballs de classe a secundària no garanteixen l’assoliment dels continguts curriculars per part de l’alumnat. El bibliotecari escolar o documentalista és qui orienta els alumnes en quant a l’ús de les fonts d’informació per a l’aprenentatge i la redacció ètica de treballs de classe. L’activitat que proposem consisteix en exposar al professorat les principals fases per a la redacció ètica de treballs de classe i analitzar la utilitat d’una eina de promoció de l’alfabetització informacional a l’educació secundària. Amb aquest curs, el professorat coneixerà de primera mà en què consisteix aquesta nova alfabetizació, desenvoluparà estratègies de treball que li permetin fomentar-la a l’aula i també aconseguirà que els alumnes milloren la qualitat dels treballs que presenten.
Objectius
- Identificar les fases per a la promoció de l’ALFIN a l’aula.
- Introduir eines documentals i utilitzar els serveis d’informació en activitats d’aula.
- Conèixer eines per a la detecció del plagi.
- Programar una activitat ALFIN fonamentada en la realització d’un treball de classe.
- Recollir fonts d’informació educativa per a la tasca docent.
- Valorar la tasca de suport del professional de la informació al dia a dia de la comunitat educativa.
Continguts
- Concepte d’ALFIN i la seva aplicació a l’àmbit no-universitari.
- Promoció de l’ALFIN al centre educatiu: espais i metodologies.
- Utilització de les fonts d’informació.
- Lectura i anàlisi crítica de la informació.
- Comunicació ètica i creativitat a l’aula.
Modalitat de formació
A distància, a través de la plataforma de formació Moodle, del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana Aula Virtual COBDCV
Criteris i procediments d’avaluació
- Realització de 2 activitats pràctiques en les que es constaten els coneixements teòrics adquirits.
- Participació en fòrums del curs.
Formulari d’inscripció
No realitzes el pagament, ni envies justificants, fins que el col·legi et confirme que queden places lliures..
Compte per a fer l’ingrés de la inscripció
Titular: Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV)
Caixa popular: ES14 3159 0032 9522 0380 0228
BIC: BCOEESMM159 (Pagaments des de fora d’Espanya)
Per a qualsevol dubte telefonar al 620707369