Infants i usos inadequats de les TIC

junio 1, 2014 en ALFIN, Biblioteques escolars, Internet por gtbe

fake

Évole se la juga amb un documental fals sobre el 23-F. Font: E-Notícies (24/02/14).

En una societat de la informació de cada vegada més complexa, ens és totalment necessari adquirir habilitats que ens permeten gestionar-la amb la finalitat d’obtenir coneixement.
Més enllà de l’assetjament escolar (bulling) i la persecució (stalking), els usos inadequats de les tecnologies de la informació i comunicació han donat com a resultat pràctiques com ara el ciberassetjament (cyberbulling) mitjançant les xarxes socials sobretot. Allò que molts no sabem, però, és que tota aquesta informació, generada en moltes ocasions per un enuig momentani i de caire destructiu per a la víctima, romandrà a la xarxa per sempre de manera que serà impossible garantir la seva supressió definitiva.

Encara que semble que en tinguen un domini absolut, la vulnerabilitat dels infants davant la xarxa és preocupant.
[Tweet “El jovent, donada la seva inexperiència, es creu tot allò que llig sense haver fet cap exercici d’anàlisi d’autoria, reconeixement o contrast dels continguts de la font llegida”]. És per això que, més enllà d’enfocar l’animació lectora com un plaer, cal proporcionar els elements bàsics que afavoreixin el pensament crític, i també, la capacitat de qüestionar tota aquella informació que ens arriba.

Finalment, els usos inadequats de les TIC donen lloc a que, en moltes ocasions, els treballs que presenten a classe siguen un “copia i aferra” de la xarxa. Els continguts no es corresponen amb allò requerit pel professor i, a més, evidencien el plagi fins al punt que s’imprimeixen els textos sense haver pas estandarditzat el format de la lletra, eliminat el nom de l’autor vertader del text o adaptat els continguts a un nivell de llenguatge més semblant.

Val a dir que, amb aquestes pràctiques no s’assoleixen les finalitats d’aprenentatge dels continguts. El professorat, desencisat pel poc interès dels alumnes, opta per encomanar tasques alternatives que, al seu criteri, manifesten els coneixements assolits en la matèria. El final d’aquesta situació, però, no arriba ací. Els alumnes continuen els estudis i formant-se per a la vida adulta. Tanmateix, arriben a la universitat sense ser capaços d’incloure els apartats bàsics d’un treball (portada, índex, glossaris, referències bibliogràfiques…) ni d’utilitzar els serveis de biblioteques i de documentació per a la recerca de textos científics.

Essent conscients d’aquesta situació, és necessari desenvolupar activitats vinculades amb la gestió de la informació i del coneixement amb la finalitat d’esdevindre no només estudiants honestos i creatius, sinó també persones reflexives i conseqüents.