Selecció de recursos imprescindibles per a La Bebeteca

Hui ens recomana:

Ana Valdés

Ana Valdés Menor és una apassionada del món de la literatura en general. Des de xicoteta va voler ser bibliotecària i per això va estudiar la diplomatura de Biblioteconomia i Documentació en la Universitat de Múrcia, posteriorment va fer la llicenciatura en Documentació en la UOC, i un màster d'”Animació a la lectura” per la Universitat d’Alcalá de Henares.

Treballa a les Biblioteques Municipals de Villena com a tècnic mitjà des de l’any 1993 on participa directament en les activitats d’animació infantil i juvenil, especialment en els tallers de bebeteca i ho compagina amb les seues funcions de Tutora de Documentació i Assignatures Lliures en la UOC.

L’interessa molt tota possibilitat d’acostar la lectura a les persones, i no té cap dubte que la millor manera és sembrar el camí a seguir des de molt menuts, fins i tot abans de nàixer. Però no per això deixa d’intentar crear noves aventures entorn de l’animació lectora amb tots els públics, i per això ha estat codirectora d’un programa de ràdio local anomenat “La música que esconden los libros“, modera un club de lectura no massa clàssic en la llibreria Ítaca denominat “Entrelibros”, crea grups de WhatsApp a través dels quals rescata llibres oblidats o dirigeix un club de lectura fàcil a la biblioteca de l’Escola d’Adults de la seua ciutat. I està convençuda, que per tot açò, les biblioteques són essencials per erigir-se la millor eina perquè la societat conega el poder dels llibres, les lletres i les lectures amb tot el que això comporta.

Ha impartit xarrades, tallers i conferències relacionats, sobretot, amb la literatura infantil i juvenil, i últimament, a través del CEFIRE, cursos sobre biblioteques escolars, posant el seu granet d’arena per a posar en marxa biblioteques en diversos centres educatius de la Comunitat Valenciana.

Té com a llei dur a terme una frase per a ella essencial: “el coneixement ha de ser compartit, si no és menys coneixement”. Així doncs, estarà disposada a compartir el que sap, sobretot per a continuar aprenent, i col·laborar en qualsevol cosa en la qual puga servir d’ajuda.


Què és la Bebeteca i perquè han d’existir bebeteques a les biblioteques?

Des que una criatura naix hem d’aconseguir que les paraules, les històries, els contes… es convertisquen en necessàries per a aconseguir un correcte creixement emocional.

Per això s’ha d’incloure la lectura en el dia a dia, de manera absolutament natural, convertint-la en una activitat quotidiana que els generarà la seguretat que propicien les rutines en els més menuts, rutines que a més, els donen plaer.

Des de la bebeteca s’ha de conscienciar a les famílies sobre la necessitat d’aprendre a transmetre l’amor per la lectura a través de l’afecte dels éssers més pròxims als menuts i les menudes amb la finalitat que nasquen nous lectors.

Per això, els menuts i les menudes han d’entrar en contacte amb els llibres abans que aquests es convertisquen en un instrument d’aprenentatge quan arriben a l’escola, i sens dubte, el millor lloc per a aquesta trobada pot ser la biblioteca, que s’ha de convertir en un lloc conegut i habitual per al bebé com ho seran altres espais propis de la infància com ara el parc, la guarderia, o la casa dels iaios.

La paraula bebeteca va començar a utilitzar-se a partir de la 5a Conferència Europea de Lectura celebrada a Salamanca, a la Fundació Germán Sánchez Ruipérez l’any 1987 on Mercé Escardó la va definir com: “elservei d’atenció especial per a la petita infància (de 0 a 6 anys) que inclou, a més d’un espai i un fons de llibres triats per a satisfer les necessitats dels més petits i dels seus pares, el préstec d’aquests llibres, xarrades periòdiques sobre el seu ús i sobre els contes, assessorament i una atenció constant per part dels professionals de la biblioteca cap als usuaris”.

És a dir, la bebeteca no és només un espai de la biblioteca on s’ofereixen els millors llibres per a bebés, sinó que és un servei en si, on s’ha de procurar ensenyar a les famílies a introduir la lectura a les cases des que el bebé naix. Si no es planteja aquest objectiu com a meta principal, la bebeteca s’arrisca a ser una zona de la biblioteca, dotada de llibres preciosos, on es poden fer activitats puntuals de contacontes o teatre que no comportaran, realment, una veritable estimulació lectora.

El millor document de referència que tenim sobre les bebeteques són les Pautas de servicios bibliotecarios para bebés e infantes que va elaborar la IFLA fa més de 12 anys, però que segueixen sent totalment vigents i on s’exposa que ja a la Convención de Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño (1989) es destacava el dret de cada xiquet “al desenvolupament de totes les seues potencialitats […], el dret a disposar d’accés obert i gratuït a la informació, a materials i programes, amb iguals condicions per a tots” I destaquen aquestes pautes, que és per aquesta raó per la qual “La disponibilitat de serveis bibliotecaris per a bebés i infants és un assumpte crucial”.

Les bebeteques, per tant, s’han convertit des de fa anys en un servei bibliotecari, amb un fons i un espai especialitzat que ha d’acollir activitats, tallers o xarrades pròximes i quasi individualitzades amb les famílies i els mateixos bebés perquè les biblioteques es convertisquen en veritables mediadores de l’acostament a la lectura.


Criteris bàsics de selecció

És necessari distingir tres tipus de llibres completament distints quan parlem d’una selecció de llibres per a bebés (0-3 anys), i els criteris per a cada grup seran distints:

* Llibres perquè siguen manipulats pels bebés, perquè juguen amb ells com amb qualsevol altre joguet.

En aquest cas s’ha de tindre en compte:

  • Grandària: els llibres deuen adequar-se a la mà del bebé.
  • Pes: no poden tractar-se de llibres massa pesats.
  • Possibilitat de manipulació: és necessari que el llibre puga mantenir-se obert. Si el llibre es compon de pàgines de cartoné massa grosses, açò resultarà impossible.
  • Materials: tela, plàstic, fusta.
  • Additaments units al llibre: titelles, peluixos, sonalls…
  • Possibilitat de manipulació: és necessari que el llibre puga mantenir-se obert.
  • Llibres amb sons, olors.
  • Llibres amb textures.

* Llibres per a iniciar els bebés en la preparació del preprocès lector.

  • Il·lustracions: senzilles i clares. Utilització de la fotografia real.
  • Les lletres i els colors: la tipografia ha de ser clara i amb una mida apropiada i si són de color negre millor.
  • Fons: preferiblement blanc.
  • Distribució il·lustracions/text: és important tindre en compte si el text es col·loca a la dreta o a l’esquerra, si les il·lustracions estan relacionades o no amb el text, la quantitat d’imatges lligades a un text. En general és important que propicien una lectura lineal.         

* Llibres per a contar.

  • Narració: és necessari que la història tinga un interés per al xiquet, bé perquè se sent identificat, bé perquè es diverteix amb aquesta, bé perquè és capaç de repetir-la…
  • Temes: animals, família, fets màgics…
  • Vocabulari: adequat a l’edat, però sense que siga un vocabulari pobre o sensibler.
  • Il·lustracions: que servisquen per a seguir la història, fixar-se en detalls que no estan escrits, etc.      
  • Encunyacions: resulten molt cridaneres per a mantenir l’atenció mentre es conta la història.
  • Possibilitat d’interactuar amb ells.

Editorials que publiquen

En primer lloc cal destacar que pràcticament totes les editorials que es dediquen d’alguna manera al fons infantil tenen sempre algun títol que pot ser d’interés per a conformar una selecció de llibres per a la bebeteca per a xiquets i xiquetes d’entre 0 i 3 anys.


On comprar?

Els llibres que han de compondre una bebeteca es poden comprar en qualsevol llibreria. Cert que les llibreries especialitzades en literatura infantil poden ser més útils a l’hora de veure els llibres en directe per l’estoc de contes que pots trobar en elles. Però qualsevol llibreria, baix comanda, pot localitzar fàcilment aquest tipus de llibres.

Sempre és recomanable comprar en les llibreries dels municipis als quals pertanyen les biblioteques que vulguen muntar una bebeteca, perquè la comunicació amb els llibreters i llibreteres serà molt important tenint en compte que les bebeteques el que pretenen és aconseguir un entorn lector propici per al bebé, i això significa que la família és un factor imprescindible, per la qual cosa fàcilment, els pares i mares participants en els tallers de la bebeteca, després recórreguen a aquelles mateixes llibreries per adquirir uns certs llibres que han conegut a través de les biblioteques.